Løpesesongen utendørs tar aldri slutt!

Tidligere denne uken leste jeg at løpesesongen går mot slutten, og det var lurt å benytte seg av de ukene som var igjen før løpetreningen måtte flyttes inn, dette var skrevet og lagt ut av et treningsstudio som spesialiserer seg på nettopp løping. Hva? 

For meg varer løpesesongen hele året, og slutter aldri å utfordre med nye underlag, temperaturer og ikke minst svingende motivasjon. Jeg må innrømme at jeg løp på mølle innendørs et par ganger i januar i år, da det var speilglatt og jeg var høygravid. 

Vår og høst er favorittene

Høsten og våren er nok mine favorittsesonger på løpefronten, men sommeren og vinteren er også flotte tider å bruke med joggesko på bena.


Hver sesong har sine kjennetegn, og høstens plutselige mørke og tynne rimlag tidlig på morgenen er en stor overgang fra sommersesongen der man løper i lite klær og uten tanke på kulde, mørke eller sjansen for å skli på rim, is eller snø. 

Høsten er en flott løpesesong om man følger med på gradestokken for å unngå at morgenturen blir overraskende kald og ubehagelig, eller at man løper en tur uten å være synlig i høstmørket. Joggeturer på høsten starter ofte med shorts og en langermet genser, for å ende med superundertøy og løpejakke når vinteren nærmer seg.



Ikke avbryt løpesesongen!

En av grunnene til at løpesesongen aldri burde slutte er at gode treningsvaner må pleies for å forbli nettopp gode vaner. Vi mennesker er vanedyr, og kroppen vår liker å bli utfordret med jevne mellomrom. Om vi kjører på med jogging og mye løpetrening i vår-sommer- og høstsesongen vil det bli unødvendig vanskelig å starte opp igjen med sesongen om sen-høsten og vinteren har vær løpefrie. 

Man kan selvsagt jogge innendørs, men ikke velg dette alternativet fordi du er usikker på om det er bra for kroppen å trene utholdenhetstrening utendørs når det er kaldt. Så lenge gradestokken ikke viser minusgrader langt under -25 er det fortsatt trygt å legge økten utendørs.

Les mer om trening i kulda HER.


For å få løpesesongen til å vare hele året er mitt beste tips å se på sesongskiftene som inspirasjon til å variere løpeøktene. 

Vår-sommer-høst og vinter

Om det er fint vårvær, men lunefull temperatur er det smart å kle seg lag på lag slik at du kan ta av deg litt klær underveis, eller kle på deg om det er nødvendig.

Er det veldig varmt en sommerdag er det smart å planlegge en økt om morgenen eller kvelden for å unngå en ubehagelig treningsøkt med stekende sol. 

En høstøkt kan kreve både reflekser, vindtett jakke og superundertøy. Husk å ta med pannebånd i lomma, og ha plass til vanter om nødvendig. 

Å jogge om vinteren er fantastisk om du kler på deg akkurat passe, altså ikke så mye at du er god og varm før du har varmet opp og kommet i gang. Skibuksa fungerer perfekt som løpebukse om vinteren, og et par gode terrengsko gir godt grep på snø og litt glatt underlag

Løper dere ute hele året?

 

 

 

 

Én kommentar

Guro

01.10.2015 kl.17:35

Helt enig! Løpe ute kan man gjøre året rundt, og uansett vær. (Ikke si det til noen, men det er ganske herlig å løpe når det regner eller er snø på bakken - for da er det mye færre folk ute og traver! :))

Skriv en ny kommentar

KunnskapsrikTrening

KunnskapsrikTrening

31, Oslo

Velkommen!
Jeg er en Oslo-jente med mastergrad i molekylærbiologi/fysiologi med skjelettmuskler som spesialitet.
Personlig trener, kostveileder, treningsveileder og spinningsinstrukøtr fra NIH. Instruktør for utendørs gruppetrening på Fornebu, og ekspertskribent for Sunn&Sprek.no. Gym- og naturfagslærer på videregående skole.
Driver Utetrening Fornebu med mammatrening, bootcamp og personlig trening utendørs. Lyst å trene med personlig trener hjemme eller ute, eller har du spørsmål eller ønsker et samarbeid?
hh@kunnskapsriktrening.com

Siste innlegg

Kategorier

Arkiv

hits