God form krever mer enn trilleturer!

Etter snart 9 måneder med mammapermisjon har jeg opplevd å gå gravid i 9 måneder, være høygravid, komme hjem fra sykehuset med baby og en helt utkjørt kropp, veien fra fødsel til å begynne å kjenne seg selv igjen, forsiktig opptrening og det å endelig kjenne at kroppen spiller på lag igjen.

Å komme tilbake til normal og etterhvert god fysisk form krever mye for mange, og er hardt arbeid. Dette arbeidet tror jeg det er mange som ikke er villige til å utføre, og sliter med konsekvensene i lang tid etterpå.

I den første tiden etter at babyen er født er det selvsagt viktig å begynne forsiktig og absolutt ikke starte på samme nivå som man husker at man mestret før man måtte tilpasse trening og aktivitet til graviditet. Dessverre lever alt for mange i sin egen lille barsel/permisjons-boble der trilleturer er den eneste treningen, og det blir mest barseltreff på cafe', eller med hjemmebakst hos hverandre.

Dette er selvfølgelig helt fint om du ikke bryr deg om å være i fysisk god form, men om du egentlig ønsker å komme tilbake i god form, eller kanskje å jobbe mot å øke formen din i barseltiden er det ikke nok med trilleturer i det lange løp. Det er en grense for hvor lenge man kan hvile på begrepet "trening etter fødsel".

Ingen blir bedre om de ikke prøver.

Fysisk god form er et valg for de aller fleste

Å gå gjennom en slik reise som graviditet og fødsel er mye for kroppen, og det er ikke tvil om at det skjer endringer som man aldri hadde forestilt seg. En graviditet og en fødsel er svært individuell, foruten de fysiologiske stegene alle går gjennom, og tiden etter fødsel kan se svært forskjellig ut fra mamma til mamma.

Det er ulikt hvor aktiv man er/kan være/velger å være i løpet av en graviditet, og i tiden etter fødsel. Noe som kanskje også gjenspeiler seg i hva vi er vant til fra før graviditeten, og hvordan vi takler å få hverdagen endret i etterkant. Alles hverdag endrer seg, og desto viktigere er det å aktivt bestemme seg for å få plass til aktivitet og trening i hverdagen. 

Å være fysisk aktiv betyr å bruke kroppen til det den er skapt for, noe som etter min mening er bevegelse og smertefri bruk i både hverdag og under aktivitet. Å trene er en videreutvikling av det å være aktiv, der man utfører ulike øvelser for å øke prestasjonen i ulike situasjoner, som for eksempel å sykle for å bli bedre på å sykle og/eller for å få bedre utholdenhet. 

God fysisk form er noe de aller fleste menneskekropper ikke har helt naturlig, hvert fall ikke etter barndommen, og blir da noe vi må arbeide for å oppnå. Å være i god fysisk form er forbundet med mindre risiko for livsstilsykdommer, skader og andre problemer som kommer av at kroppen ikke er rustet for hverdagens utfordringer. Vi må ta et valg der vi ønsker å bruke tid på å opprettholde, eller jobbe for å få en god fysisk form. At noen i det hele tatt kan velge å ikke ønske dette er skremmende med tanke på at en kropp i fysisk god form som regel også får et friskere liv, og særlig alderdom. 

Barseltiden kan lett bli en eneste lang trilletur med cafe'-pauser og halvveistrening

Etter en graviditet og en fødsel vil kroppen trenge å bygges opp igjen med tanke på både utholdenhet og styrke, og dette krever at vi tar et aktivt valg om å bruke tid og krefter på å oppnå dette. I tillegg må vi tåle at dette krever å presse seg selv utenfor komfortsonen for at kroppen må strekke seg etter å bli bedre med tanke på oksygenopptak, styrke, bevegelighet og andre faktorer som spiller inn på vår fysiske form.

Om ikke kroppen blir utfordret med økende nivå hele tiden blir det lett å bygge seg opp til å orke å gå milevis med trilleturer i behagelig prate-tempo, men dessverre vil ikke formen øke noe ytterligere om vi ikke bytter ut noe av gåingen med mer utfordrende aktiviteter der pulsen øker mer og kroppen får signaler om å forbedre seg til et høyere nivå. 

Ja, trilleturer er helt supert for oppstart til å bevege seg etter fødsel, og det er kjempeviktig å ikke starte med belastende trening som løping før bekkenbunnen er klar for dette, men man blir ikke i GOD fysisk form om man aldri tør eller gidder å presse kroppen ut over det behagelige nivået man har på trilleturene. 

En annen viktig faktor som virker inn på at trilleturer ikke er nok til å få kroppen i god fysisk form er at å trille en vogn (selv om barnet etterhvert veier mer) ikke vil være tilstrekkelig tungt nok til å kalle det styrketrening. Kanskje helt i starten, men på det tidspunktet kroppen vår mestrer vekten av barnevognen selv i oppoverbakker vil vi ikke oppleve forbedring i styrke med mindre utfordringen øker jevnlig. Etterhvert vil disse "øktene" bli utilstrekkelig i forhold til å øke den fysiske formen, og vil i beste fall bidra til å opprettholde nåværende nivå. 

En kropp med god utholdenhet og lite muskelmasse og styrke vil kunne holde ut over lengre tid, men vil etterhvert få problemer med å utføre dagligdagse oppgaver og bevegelser som for eksempel å sette seg ned på huk uten å måtte støtte seg på noe for å komme seg opp igjen. Uten styrke og muskulatur som gjør det mulig å bevege seg i hverdagen allerede i voksenlivet er en svært dårlig start på veien mot alderdommen!


Legg inn enkle og overkommelige styrkeøvelser i starten, for så å øke utfordringen ettersom tiden går. 

Nei, alle trenger ikke å være i over middels god fysisk form

En ting alle mennesker ønsker er å ha en fungerende og frisk kropp, og om det er noe jeg kan bidra til i forhold til min kropp er jeg villig til å arbeide for dette. Trening og aktivitet er en måte å bidra til en sterkere, mer utholdende og mer velfungerende kropp, sammen med et normalt kosthold. Dette vil jeg si er å ha en normal fysisk form, som krever gode valg og noe arbeid. 

At jeg, og andre velger å jobbe for en fysisk god form er selvfølgelig vår valg, og at ikke alle ønsker dette er også noe jeg respekterer. Men, alt for mange gir uttrykk for at de ønsker å komme i god form, men ikke forstår hvorfor kondisjonen og styrken ikke bedrer seg når de nesten bare triller lange turer i hele permisjonstiden. 

Ønsker du å være i GOD form må også aktivitetene/treningen du utfører gjenspeile dette. Det krever arbeid, energi og tid, men vil i motsetning til å leve i permisjons-bobla altfor lenge forhåpentligvis gi resultater, motivasjon og mestring som igjen fører til god form over tid. 

God form er ikke langt unna for de fleste, og første steget er å være ærlig mot deg selv og innse at det krever mer aktivitet og innsats enn det hverdagen din består av nå.

Start rolig, men sørg for å tørre å presse deg selv litt mer enn forrige tur!

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

KunnskapsrikTrening

KunnskapsrikTrening

31, Oslo

Velkommen!
Jeg er en Oslo-jente med mastergrad i molekylærbiologi/fysiologi med skjelettmuskler som spesialitet.
Personlig trener, kostveileder, treningsveileder og spinningsinstrukøtr fra NIH. Instruktør for utendørs gruppetrening på Fornebu, og ekspertskribent for Sunn&Sprek.no. Gym- og naturfagslærer på videregående skole.
Driver Utetrening Fornebu med mammatrening, bootcamp og personlig trening utendørs. Lyst å trene med personlig trener hjemme eller ute, eller har du spørsmål eller ønsker et samarbeid?
hh@kunnskapsriktrening.com

Siste innlegg

Kategorier

Arkiv

hits