Aktiv julekalender: 8. desember

To øvelser for triceps!

I luke nummer 8 får dere testet ut to ulike styrkeøvelser for triceps, bakside arm. 

Dips er en klassisk øvelse som kun krever en stol, trapp, sofa, benk eller liknende, super å gjøre både ute og hjemme. Tricepspress som vises i den andre videoen er en god variasjon til dips eller andre triceps-øvelser, og krever ikke noe utstyr. Denne øvelsen er i tillegg en statisk utfordring for kjernemuskulatur.

Dips + tricepspress⇒

video:8
  • Plasser hendene i hoftebredde og sett rumpa utfor kanten på benken. Senk skuldrene samtidig som du holder de aktivt på plass uten å henge.
  • Senk rumpa ned mot underlaget ved å bøye i albuene, og press opp igjen uten å bevege i hofta.Tenk at du har en badeball mellom albuene som du skal klemme på plass underveis.
  • Strake ben er litt mer utfordrende enn bøyde ben. 
video:8
  • Liggende tricepspress: start på knær i en plankeposisjon og hold skuldrene aktivt på plass. Sørg for at rumpa ikke stikker opp, eller at du er unaturlig svai i ryggen. 
  • Plasser hendene i ca skulderbredde litt foran kroppen, og start på albuene. 
  • Press håndflatene i underlaget og press opp slik at kun albuen retter seg ut og armene blir strake. Brems sakte ned igjen. 

Begge disse øvelsene er gode for å trene triceps, og jeg anbefaler alle å variere mellom begge to. 

Dagens utfordring blir å ta dips + tricepspress i 50-40-30 sekunder. 50 sekunder på hver av øvelsene, så 40 sekunder og til slutt 30 sekunder. 

Husk å følge @kunnskapsriktrening på Instagram og følg med på kalenderen på Facebook.

Tester du ut øvelsene selv kan du gjerne tagge de med #aktivjulekalender og #kunnskapsriktrening for å dele med de andre deltakerne og meg. 

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

KunnskapsrikTrening

KunnskapsrikTrening

31, Oslo

Velkommen!
Jeg er en Oslo-jente med mastergrad i molekylærbiologi/fysiologi med skjelettmuskler som spesialitet.
Personlig trener, kostveileder, treningsveileder og spinningsinstrukøtr fra NIH. Driver Vollen Trening med utendørs mammatrening hele året, og pt-studio på planen. Snart sertifisert mammamagetrener. Instruktør for utendørs mammatrening Fornebu i samarbeid med ELlixia Fornebu, og ekspertskribent for Sunn&Sprek.no. Gym- og naturfagslærer på videregående skole. Lyst å trene med personlig trener hjemme eller ute, eller har du spørsmål eller ønsker et samarbeid?
hh@kunnskapsriktrening.com

Siste innlegg

Kategorier

Arkiv

hits