Aktiv julekalender: 9. desember

To styrkeøvelser som er spesielt gode for løpere og de som har slitt, eller sliter med løperkne. 

Musklene i hofta er viktige i alle bevegelser over hofteleddet, i mange ulike retninger og plan, men glemmes dessverre ofte. Uten kontroll og styrke i for eksempel Gluteus medius vil mange oppleve smerter i knær over tid, noe som ofte tolkes som problemer med kneet, og ikke muskulaturen i hofta. Les mer om dette HER.

Styrketrening for løpere, og alle andre⇒

video:9

 

  • Stå på et ben på en benk eller liknende. Finn balansen og løft det ene benet opp med bøyd kne. 
  • Stå stille på benet, mens du fører det løftede benet rolig fra midten foran kroppen og ut til siden. 
  • Hold gjerne armene ut til siden for bedre balanse. 
  • "Disco hip": Stå på det ene benet med det andre strakt ned langs kanten av benken. 
  • Løft benet utenfor kanten rett opp ved å trekke hofta oppover, og slipp rolig ned igjen til du "henger" på hofta. 

Begge disse øvelsene krever fokus og ro. Det er ikke store bevegelser som skal gjøres, men det kommer til å kjennes godt i siden på rumpa. 

Husk å ha en god holdning med lave skuldre som er lett trukket bakover, aktivert kjerne og brystet opp og frem. 

Her er det ikke om å gjøre å utføre mange og raske repetisjoner, men prøv heller foran speilet for å se at hofta holdes vannrett underveis. 

8-10 x 3 på hvert ben er en god start!

Husk å følge @kunnskapsriktrening på Instagram og følg med på kalenderen på Facebook.

Tester du ut øvelsene selv kan du gjerne tagge de med #aktivjulekalender og #kunnskapsriktrening for å dele med de andre deltakerne og meg. 

 

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

KunnskapsrikTrening

KunnskapsrikTrening

31, Oslo

Velkommen!
Jeg er en Oslo-jente med mastergrad i molekylærbiologi/fysiologi med skjelettmuskler som spesialitet.
Personlig trener, kostveileder, treningsveileder og spinningsinstrukøtr fra NIH. Driver Vollen Trening med utendørs mammatrening hele året, og pt-studio på planen. Snart sertifisert mammamagetrener. Instruktør for utendørs mammatrening Fornebu i samarbeid med ELlixia Fornebu, og ekspertskribent for Sunn&Sprek.no. Gym- og naturfagslærer på videregående skole. Lyst å trene med personlig trener hjemme eller ute, eller har du spørsmål eller ønsker et samarbeid?
hh@kunnskapsriktrening.com

Siste innlegg

Kategorier

Arkiv

hits