Aktiv julekalender: 13. desember

Løpende Luciatog?

Dagens to øvelser er perfekt for løpere, de som ønsker å trene kondisjon, styrke, hurtighet og spenst på en gang, og alle som er litt lei av å stå stille når de venter på bussen til jobb og skole. 

Bakspark + høye kneløft⇒

video:13
  • Bakspark: Skyv hofta frem mens du løper bortover med raske og harde bakspark mot rumpa. Senk skuldrene og få brystet opp og frem, og strma godt i kjernen. Her er det ikke om å gjøre å komme raskest mulig frem med lange steg, men å fokusere på hurtighet og styrke. Bakside lår er en viktig muskel i blant annet løping, og er vi både sterke, hurtige og utholdende her vil løpesteget vårt bli mer effektivt. 
  • Høye kneløft: Skyv hofta frem ved å unngå å "sitte" å løpe, mens du løfter bena med høye og raske kneløft bortover. Du vil merke at du lander mer på forfot underveis, noe som gjør at du kommer deg fremover mer effektivt. Samme fokuspunkt på holdning, skuldre og kjerne som over. Hofteleddsbøyer og forside lår er viktige muskler i blant annet løping, og er vi både sterke, hurtige og utholdende her vil løpesteget vårt bli mer effektivt. 

Øvelsene er tunge og krevende, så varm godt opp først, og utfør gjerne øvelsene midtveis i en løpetur, etter eller som en egen økt. 

Finn en strekning, inne eller ute, kjør den ene øvelsen en vei, og den andre den andre veien, eller jogg rolig tilbake til utgangspunktet mellom hvert drag. 

God luciafeiring i dag, kanskje det blir et litt raskere luciatog enn vanlig?

Husk å følge @kunnskapsriktrening på Instagram og følg med på kalenderen på Facebook.

Tester du ut øvelsene selv kan du gjerne tagge de med #aktivjulekalender og #kunnskapsriktrening for å dele med de andre deltakerne og meg. 

 

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

KunnskapsrikTrening

KunnskapsrikTrening

31, Oslo

Velkommen!
Jeg er en Oslo-jente med mastergrad i molekylærbiologi/fysiologi med skjelettmuskler som spesialitet.
Personlig trener, kostveileder, treningsveileder og spinningsinstrukøtr fra NIH. Driver Vollen Trening med utendørs mammatrening hele året, og pt-studio på planen. Snart sertifisert mammamagetrener. Instruktør for utendørs mammatrening Fornebu i samarbeid med ELlixia Fornebu, og ekspertskribent for Sunn&Sprek.no. Gym- og naturfagslærer på videregående skole. Lyst å trene med personlig trener hjemme eller ute, eller har du spørsmål eller ønsker et samarbeid?
hh@kunnskapsriktrening.com

Siste innlegg

Kategorier

Arkiv

hits