Aktiv julekalender: 16. desember

Tren ryggen med treningsstrikk!

16. desember og det er tid for å trene baksiden av kroppen. Det eneste du trenger er en treningsstrikk, enten en lang, eller to minibands festet i hverandre. Les mer om minibands HER (sponsede strikker fra Abilica).

Disse to øvelsene vil utfordre både øvre rygg og den store ryggmuskelen dere fikk trent i luke nummer 14. 

Den første øvelsen er en superøvelse for holdning, og vil hjelpe deg til å aktivere alle de små musklene som arbeider med å holde både skuldre og skulderblader på plass. Får du kontakt med disse musklene, vil du aktivt trekke skuldrene ned og bakover, og du vil unngå at skuldrene dine blir trukket fremover og holdningen blir dårligere (optimalt sett bør du også strekke brystmuskulaturen, og trene resten av overkroppen også). 

Den andre øvelsen er stående roing, og er en god variasjon til opptrekk mot stang (Luke 14). 

Øvre rygg + stående roing⇒

video:16

 

  • Øvre rygg: Les om øvelsen og utførelsen HER.
  • Stående roing: Fest to minibands sammen, eller stå på en strikk med hver fot. Len deg fremover med sterk kjerne og brystet fremover. Trekk opp strikkene med albuene langs siden og bakover. Brems rolig ned slik at strikkene ikke bare drar deg tilbake. Les mer om stående roing HER.
  • Begge øvelsene krever at du senker skuldrene og skyter brystet opp og frem. Trener vi med en god holdning, får vi til slutt også en god holdning i hverdagen. 
  • Husk at når vi trener med strikk er det ekstra viktig å bremse godt og holde igjen tilbake for å opprettholde muskelaktivitet under hele øvelsen. Glemmer vi dette vil halve øvelsen være pause.

10-15 repetisjoner med 3-4 serier, og sleng gjerne på de to øvelsene med minibands for underkroppen!

Husk å følge @kunnskapsriktrening på Instagram og følg med på kalenderen på Facebook.

Tester du ut øvelsene selv kan du gjerne tagge de med #aktivjulekalender og #kunnskapsriktrening for å dele med de andre deltakerne og meg. 

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

KunnskapsrikTrening

KunnskapsrikTrening

31, Oslo

Velkommen!
Jeg er en Oslo-jente med mastergrad i molekylærbiologi/fysiologi med skjelettmuskler som spesialitet.
Personlig trener, kostveileder, treningsveileder og spinningsinstrukøtr fra NIH. Driver Vollen Trening med utendørs mammatrening hele året, og pt-studio på planen. Snart sertifisert mammamagetrener. Instruktør for utendørs mammatrening Fornebu i samarbeid med ELlixia Fornebu, og ekspertskribent for Sunn&Sprek.no. Gym- og naturfagslærer på videregående skole. Lyst å trene med personlig trener hjemme eller ute, eller har du spørsmål eller ønsker et samarbeid?
hh@kunnskapsriktrening.com

Siste innlegg

Kategorier

Arkiv

hits