TABATA- dagens effektive uteøkt med 16 øvelser!

//Sponset utstyr//

Utetrening er noe jeg er veldig glad i, særlig i sommerværet som vi har nå for tiden. 

Planen var styrketrening innendørs, men fordi jeg har fått masse nytt treningsutstyr fra Abilica og fordi det var så fint vær ble økten kjørt utendørs på fotballbanen i nabolaget. Med ny treningsslynge, treningsstrikker og en 5 kilos wall ball ble 16 øvelser utført i kjent TABATA-stil. 


TABATA er en treningsform der man jobber i 20 sekunder og har 10 sekunders pause mellom hver 20-sekunder. Et TABATA-intervall har 8 runder, og en TABATA-økt pleier å bestå av 8 intervaller. 

Les mer om hva TABATA er og hvorfor du bør trene denne typen trening HER.

I dag valgte jeg å utføre to styrkeøvelser per intervall, altså annenhver gang og totalt 4 runder per øvelse. 

Treningsslyngen ble hengt opp i et fotballmål, og en tidtaker holdt styr på intervallene mens jeg kjørte på. 

Dagens øvelser:

  • Pushups i slynge (Powersling) + overhead squat med wall ball
  • Høy roing i slynge + telemarkshopp med wall ball
  • Vanlig roing i slynge + skulderpress med treningsstrikk (Powerband)
  • Jogg med høye kneløft + knebøy med hopp
  • Hofteløft med miniband + sidesteg med minband
  • Bakside lår i slynge + sideplanke/hev i slynge
  • Opptrekk av knær i slynge + superman-planke i slynge
  • Sprint + gående utfall



Test ut da vel!

2 kommentarer

Chassi

30.06.2016 kl.13:20

Oh shit, det var heftig. Men så lurt å gjøre utetreningen til tabata! Jeg lurte egentlig bare på hvordan du ville gjort sprinten, for å holde styr på den korte tiden liksom.

KunnskapsrikTrening

06.07.2016 kl.20:21

Chassi: Økten var skikkelig utfordrende ja :) Sprinten gjorde jeg over fotballbanen, også stoppet jeg bare og gikk i 10 sekunders pausene før jeg gjorde den andre øvelsen på stedet der jeg var. Fungerte veldig bra!

Skriv en ny kommentar

KunnskapsrikTrening

KunnskapsrikTrening

31, Oslo

Velkommen!
Jeg er en Oslo-jente med mastergrad i molekylærbiologi/fysiologi med skjelettmuskler som spesialitet.
Personlig trener, kostveileder, treningsveileder og spinningsinstrukøtr fra NIH. Instruktør for utendørs gruppetrening på Fornebu, og ekspertskribent for Sunn&Sprek.no. Gym- og naturfagslærer på videregående skole.
Driver Utetrening Fornebu med mammatrening, bootcamp og personlig trening utendørs. Lyst å trene med personlig trener hjemme eller ute, eller har du spørsmål eller ønsker et samarbeid?
hh@kunnskapsriktrening.com

Siste innlegg

Kategorier

Arkiv

hits